השירות הפסיכולוגי -החינוכי

מ”מ מנהל השירות: שלמה ריינץ
מזכירת השירות: מרסל אלוש
טלפונים :08-8608711
08-8608712
דואר אלקטרוני – marsel@k-m.org.il
דואר אלקטרוני avis@k-m.org.il

מהו השירות הפסיכולוגי?
השירות הפסיכולוגי-החינוכי הוא זרוע מייעצת וטיפולית
של מחלקת החינוך.
בשירות הפסיכולוגי עובדים פסיכולוגים-חינוכיים.
בנוסף, פועלים מרכזי נושאים לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים:
חינוך-מיוחד, גיל-רך, מתבגרים.
הפסיכולוגים פועלים במסגרות החינוך השונות, החל מגני הילדים,
בתי-ספר יסודיים וחטיבות-הביניים.

מה תפקיד הפסיכולוג – החינוכי?
לסייע באיתור תלמידים עם צרכים מיוחדים, קשיי התפתחות
וקשיי הסתגלות.
לסייע לאחראים לחינוך הילדים במסגרות החינוך ביצירת
סביבות תומכות ומעודדות התפתחות ורווחה נפשית.
לאבחן, לייעץ ולטפל ישירות בילדים ובמשפחות.

למי מיועד השרות הפסיכולוגי?
• לתלמידים במסגרות החינוך השונות בעיר.
• להורים ולמשפחות.
• לאנשי החינוך העובדים במערכת החינוך ולקובעי המדיניות
בהחלטות המכוונות לטובת הילד ולקידום בריאותו הנפשית.

במה מטפל הפסיכולוג החינוכי?
• סוגיות התפתחותיות נורמטיביות.
• קשיי למידה, תפיסה וחשיבה בקרב תלמידים.
• לקויות התפתחותיות ופיזיות של ילדים ובני נוער.
• קשיים רגשיים, התנהגותיים וחברתיים של תלמידים.
• מצבי לחץ, משבר ואסון בקרב תלמידים, הורים וקהילה.

מהם סוגי ההתערבות של הפסיכולוג?
• איתור ואבחון ברמת הפרט (תלמידים) וברמת הקבוצה
(צוות, כתה, קבוצה).
• יעוץ פרטני להורים ולאנשי חינוך.
• הדרכה קבוצתית להורים ולאנשי חינוך.
• התערבות טיפולית פרטנית וקבוצתית במצבי משבר, אסון וחרום.

כיצד פונים לשרות הפסיכולוגי?
• בדרך כלל הפנייה לפסיכולוג, הפועל במסגרות החינוך השונות
מגיעים באמצעות :הגננת/המורה/היועצת/גורם חינוכי וטיפולי אחר .

תחומי העבודה של הפסיכולוגי החינוכי

1. אבחון והתערבות פסיכולוגית במערכות חינוכיות.
• אבחון מערכת – בי”ס, כתה או קבוצת תלמידים.
• שירותים של הדרכה ויעוץ לצוותים החינוכיים ולמורים בבית הספר.
• התערבות במצבי משבר וחירום.
• ליווי בהכנסת שינויים במערכת.

2. אבחון והערכה של ליקויי למידה ובעיות רגשיות והתנהגותיות.
תהליך האבחון מהווה חלק מהתערבות כוללת ברמה פרטנית ומערכתית לצורך של מניעה, השמה וטיפול הולם בילד ובמשפחה וסיוע לבתי הספר לבניית תוכנית התערבות מתאימה
• אבחון מוכנות ובשלות לכיתה א’.
• אבחונים לקבלת שעות שילוב.
• אבחונים להשמה בח”מ.
• אבחון לילדים בסיכון.

3. טיפול פסיכולוגי:
• הדרכת הורים.
• טיפול פרטני קצר מועד בגישות שונות.
• טיפול פרטני – דינאמי או אחר (עד שנה).
• טיפול משפחתי.

4. הדרכה וייעוץ למסגרות בחינוך המיוחד:
• השתתפות בישיבות צוות בינמקצועי.
• איתור אבחון ומיפוי תלמידים הזקוקים להשמה בחינוך המיוחד,
• השתתפות בועדות שילוב.
• בדיקת מוכנות לכתה א’.
ועדות השמה:
תהליך של טיפול בהפניה של תלמיד באופן פרטני – הכולל ראיונות, תצפיות, שיחות, עם הורים ומורים ותהליך של אבחון עד למסירת דו”ח וביצוע ההמלצות.

5. בניית תוכניות התערבות לילדים בסיכון:
• התערבות מערכתית הכוללת עבודת צוות ושיתוף של גורמים שונים במערכת החינוך, ברווחה, וגורמים נוספים לפי הצורך.
• הערכה ראשונית.
• התערבות טיפולית קצרה – פרטנית\קבוצתית – עד 5 מפגשים.
• התערבות טיפולית ממושכת.

6. חירום.
• הכנת מערכת החינוך למצבי חירום שונים.
• התערבות ראשונית, מערכתית ופרטנית במערכת החינוך ובקהילה בעקבות אירוע חירום.
• התערבות מתמשכת ברמת הפרט והמערכת לאחר אירועי חירום.

7. השתתפות בועדות יישוביות.
• ועדות החלטה.
• ועדות השמה ושיבוץ
• ועדות היגוי
• צוות חירום יישובי.
• צוותים ייעודיים לגילים שונים (הגיל הרך, יסודי, נוער בסיכון)
• התייעצויות עם גורמים טיפוליים – רווחה, בריאות וכדו.- ישיבות צוות מיוחדות.

8. בניית תכנית כוללת חינוכית – טיפולית.
• ישיבות עם גורמי טיפול והתערבות חינוכית וטיפולית ברמות שונות.
• בניית כלים למניעה.
• יצירת רצף טיפולי מתמשך מעבר למסגרות ובתי הספר.
ב. הגדרת האוכלוסייה המטופלת בשפ”ח;
• ילדים בגילאי 5 – 15.
• ילדי ח”מ בגילאי 3- 21.

שירות פסיכולוגי משלים – שפ”מ (בתשלום)
שירות פסיכולוגי משלים ייפתח ויופעל בשפ”ח בקריית מלאכי החל מחודש ספטמבר 2013.
השפ”מ פועל על פי הנחיות השירות הפסיכולוגי היעוצי של משרד החינוך, ומספק שירותים שאינם נכללים בסל השירותים של השפ”ח.
השפ”מ פועל מחוץ לשעות העבודה של השפ”ח.
הרישום והתיוק בשפ”מ נעשה בנפרד מזה של השפ”ח.
כל כללי השמירה על הסודיות הרפואית חלים גם על השירות המשלים.
בשפ”מ יעבדו רק פסיכולוגים עובדי השפ”ח המועסקים ב50 אחוזי משרה לפחות, על פי כישוריהם ותחומי מומחיותם. פסיכולוגים מתמחים המתאימים לעבודה בשפ”מ ייקחו הדרכה על חשבונם ממדריכים מוסמכים.
השירותים המשלימים ניתנים לאוכלוסיות שהוגדרו בסל השירותים המשלים.

סל שירותים משלים הניתנים במסגרת השפ”מ (בתשלום)
אבחונים:
• אבחון מחוננים
• אבחון למטרות רווחה: יציאה לפנימיות, הערכת מסוכנות וכד’
• אבחונים פסיכודידקטיים להתאמות לבגרות
• אבחוני הדלגה
• אבחון לילדים הלומדים במסגרות שאינן בקריטריונים לקבלת שירות פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי
• טיפול בילדים בהפניית גורם מקצועי מחוץ לשפ”ח או פניות ישירות של הורים
• טיפול משפחתי
• ייעוץ והדרכה מתמשכת להורים
• טיפולים קבוצתיים ממוקדי נושא, כגון חרדת בחינות, כאשר בכול קבוצה תלמידים מבתי ספר שונים (טיפול קבוצתי יתקיים במידה ומספר הנרשמים מספיק לפתיחת קבוצה)

סדנאות והרצאות להורים בתחומים שונים
סדנאות למורים וגננות
עבודה פסיכולוגית בפרויקטים מיוחדים
תעריף (כולל מע”מ)
פגישה ייעוצית או טיפולית 220 שקלים לשעה
הנחיית קבוצה 300 שקלים לשעה
אבחון פסיכולוגי 1500 שקלים
אבחון פסיכו דידקטי מורחב 1900 שקלים
שירות לבית ספר או לפרויקטים לפי הסכם
תשלום וגבייה
התשלום של הפונים לשפ”מ יתבצע באמצעות מזכירת השפ”ח, אשר תגבה את התשלום בהמחאות מההורים כתשלום מראש. עבור 3 מפגשים של טיפול או ייעוץ פסיכולוגי ו-2 המחאות עבור אבחון פסיכולוגי.
עם קבלת מידע על כיבוד ההמחאות מול הגבייה, הפסיכולוג יתאם את המפגשים עם ההורים.

שעות עבודה
השפ”מ פועל בשעות שהם מחוץ למסגרת העבודה הרגילה בשפ”ח.
השירות יהיה בימים א- ה מ- 15:30 ואילך, ובימי שישי בשעות הבוקר.

מינהל ופיקוח
מנהל השפ”ח משמש כמנהל השפ”מ לפיקוח מקצועי ושמירת כללי האתיקה.
תהליך האבחון הפסיכולוגי כולל מסירת התוצאות לא יימשך יותר מחודשיים.

אתיקה
• על הפסיכולוג להיות מודע כי השירות בשפ”מ מובחן מהשירות בשפ”ח ועליו יהיה לחתום על חוזה עבודה.
• פסיכולוג לא יקבל בשום תנאי תלמידים מהמסגרת שבה הוא עובד בשפ”ח.
• ילד שטופל בשפ”ח תהייה שנת צינון לפני אפשרות לקבלת טיפול בשפ”מ.
• לא יתקבלו פניות לשפ”מ שמטרתם חוות דעת נוספת על התערבות שנעשתה במסגרת השפ”ח.