תוך 4 ימים: קריית מלאכי צהובה

רק ביום שישי האחרון קריית מלאכי עמדה בסכנת סגר והיום (רביעי) היא נרשמה כעיר צהובה. המשל"ט, הבדיקות ואי פתיחת הגנים הם חלק מתוכנית רחבה להורדת התחלואה בעיר. ראש העיר אליהו זהר: "נקטנו במספר צעדים הכרחיים כדי שנוכל לשטח את עקומת התחלואה ואנחנו בדרך הנכונה"


כחלק מהפקת לקחים מהסבב הראשון ותחילת הסבב השני של התפשטות נגיף הקורונה הוחלט בקריית מלאכי על הקמת משל"ט (מרכז שליטה) עירוני, למניעת התפשטות הקורונה. ראש העיר אליהו זהר יחד עם מנכ"ל העירייה, מנהלי האגפים ומפקד היקל"ר (יחידת קישור לרשות) סא"ל שלומי סויסה מטעם פיקוד העורף, החליטו להקים משל"ט עירוני. בנוסף הוגברה האכיפה והסברה, הגנים לא נפתחו רק לאחר בדיקת כל הסייעות וצוות הצהרונים. ביום חמישי שעבר נפגש ראש העיר עם מפקד פקע"ר באזור הדרום אל"מ שגיא ברוך וקצינים נוספים והציג בפניהם את התוכנית והמגמות.

מרכז השליטה על הנגיף

המשל"ט הוא גוף המאחד בתוכו מכלולים שונים בעירייה בעיר ופועל בסנכרון עם כל הנוגעים בדבר. על המשל"ט הממוקם במרכז הצעירים אחראי סא"ל סויסה מפיקוד העורף ותחתיו פועלים מתנדבים רבים שתפקידם להתקשר למבודדים ומאומתים ומבררים את צרכיהם. לאחר מיפוי הצרכים הם מועברים לטיפול לאגפי העירייה השונים שנותנים מענה לצרכים אלה. תפקיד המשל"ט הוא גם לאתר את מרכזי ההדבקה בעיר לפי שכונות, לשם מכוונים מאמצי ההסברה ובקשר ישיר עם המשטרה בנוגע להגברת אכיפה במידת הצורך. 4 עובדות עירייה עברו הכשרה ארוכה מטעם משרד הבריאות בכדי לבצע חקירות אפידמיולוגיות אשר יצמצמו את ההדבקה בעיר.

המתנדבים במשל"ט הם צעירי קריית מלאכי היושבים לצד חיילי פיקוד העורף המשלימים זה את זה.  בנוסף הם עוסקים המתנדבים בפעולות הסברה, מסיירים בעיר, מחלקים מסכות למי שאין ועונים לשאלות התושבים. בנוסף לצוות זה צוות מתנדבים ממכינת אדרת פועלים בעיר ומסיירים בצוותים של שלושה מתנדבים בכל שכונה, מגבים ומעבים את המשל"ט. המתנדבים מהמכינה מספרים כי הם חשים שהם מבצעים שליחות שתוצאותיה עשויות להציל חיים.

ראש העיר אליהו זהר מקבל תמונת מצב מהמשל"ט בכל יום בכדי לוודא שהתוכנית פעולת כנדרש "ראש העיר כל העת עם היד על הדופק, מגבה אותנו בפעולות שאנו נוקטים, שואל ומתחקר. הוא מעניק לנו יד חופשית לפעול למען המטרות שהצבנו יחד להורדת התחלואה ולהקל על אזרחים בודדים, קשישים ונכים הנמצאים בבידוד" אומר סא"ל סויסה. "רואים שיפור ניכר בתחלואה ותוך 4 ימים עברנו מאדום לצהוב, אבל חייבים לשמור על ההנחיות. קריית מלאכי היא עיר קטנה וחמה ואפשר לחזור למצב אדום בקלות, אם לא נשמע להנחיות ונפעל על פיהן".

מבצע בדיקות והגברת האכיפה

בזכות הצגת התוכנית של ראש העיר בפני לשכתו של פרופ' גמזו קריית מלאכי לא נכנסה לרשימת הערים שבסגר והעסקים יוכלו לחזור לפעול. גני הילדים לא נפתחו עד לבדיקת כל הסייעות בעיר וגננות הצהרונים ואכן ביום ראשון התקיים מבצע בדיקות ענק בו נדגמו 438 תושבים. למחרת במהלך יום שלישי החלו להתקבל תוצאות הבדיקות וביום רביעי נפתחו הגנים, כולל צהרון ברוב הגנים. "לא ניתן היה לקיים את הבדיקות בזמן שהיינו ותחת איום הסגר ואי פתיחת הגנים ולכן התחלנו השבוע" הסביר מנהל אגף החינוך ד"ר אבי אדרי "ברגע שקיבלנו הודעה על הסרת הסגר ראש העיר הורה על מבצע בדיקות לכולם ואני שמח שהצלחנו לעמוד במשימות תוך זמן קצר".

היום (רביעי) מתקיים מבצע בדיקות נוסף. במקביל, מפקד תחנת המשטרה בקריית מלאכי סנ"צ אברהם מבורך סיכם עם ראש העיר על הגברת האכיפה בעיר ובמהלך החודש האחרון נרשמו מאות דוחות על הפרת ההנחיות והתקהלויות אסורות. השוטרים הגבירו את הסיורים בפארקים ובמקומות התכנסות ובכך צומצמו המפגשים שאינם הכרחיים.

ראש העיר קריית מלאכי אליהו זוהר: "אני גאה בתושבים שמקפידים על ההוראות והנחיות משרד הבריאות- זו הסיבה העיקרית שעברנו לעיר צהובה בזמן מועט כ"כ. נקטנו במספר צעדים הכרחיים כדי שנוכל לשטח את עקומת התחלואה ואנחנו בדרך הנכונה. נגיף הקורונה אינו פשוט ומי שעם תסמינים סובל מאד, ואני אומר זאת כמי שעבר את המחלה. חיי כל אחת ואחד מכם חשובים לי. אנא, המשיכו לשמור על ההנחיות ועל החיים ובעזרת השם נגיע בקרוב לעיר ירוקה".

צילום: עיריית קריית מלאכי