תלמידי קריית מלאכי חולמים בגדול

תלמידי קריית מלאכי חשפו ביריד חקר ניסויים בהשפעת קרינת UV וניתוח באמצעות פרופיל DNA. "הפרויקטים שעשינו גורמים לילדים לחלום בגדול", כך אמרה טליה קורנפלד מנהלת מרכז המדעים, בסיומו של עוד יריד חקר מוצלח במיוחד.


הורי התלמידים סיפרו אף הם על חוויה ייחודית "אני גאה במערכת החינוך של קריית מלאכי", אמרה אחת האימהות

מה יגרום לילדים לחלום בגדול? אם תשאלו הורים במערכת החינוך בקריית מלאכי, התשובה תהיה ברורה: להשתתף ביריד החקר והמדע הגדול של קריית מלאכי. היריד שהתקיים ביום שלישי שעבר במרכז המדעים, שילב חדשנות בלמידה, בזכות שיתוף פעולה של אגף החינוך, מרכז המדעים והמחלקה להוראת המדעים במכללה האקדמית אחוה.

מאות מתושבי העיר לצד אנשי ונשות חינוך, פרופ' למדעים ולחינוך מדעי השתתפו ביריד. בחודשים האחרונים ביצעו התלמידים חקר מדעי בליווי סטודנטיות וסטודנטים להוראת המדעים באחוה. במסגרת הפרויקט, ערכו הסטודנטים מפגשים בקבוצות קטנות עם תלמידים. פרחי ההוראה לימדו את שלבי החקר בעזרת שיחות זום, חיפשו עם התלמידים חומר רקע בספרות המדעית ותכננו איתם את הניסויים. קבוצות החקר הגיעו למרכז המדעים בקריית מלאכי בליווי והנחיית המורות למדעים, וביצעו ניסויים מגוונים תוך שימוש במכשירים וכלים מתקדמים. החקר בוצע בנושאים מורכבים דוגמת: בניית מודל לפעילות מערכת החיסון בזיהוי ומיגור תאי סרטן, השפעת קרינת UV על נביטת זרעי חומוס ומציאת אשם מבין מספר חשודים, באמצעות פרופיל של DNA.

התלמידות והתלמידים שנטלו חלק ביריד היו מבתי הספר: אלי כהן, אחוות אחים, נצח ישראל והתיכונים קריית החינוך אמי"ת וגימנסיה דרכא. כל קבוצה הציגה את הניסוי שלה בעזרת פוסטר מדעי, תוך כדי הסבר על אופן עבודתם, מה הייתה מטרת מחקרם, מה חקרו במהלכו ומה הם מציעים לעשות בהמשך. "כששאלו את הילדים ביריד, מה תרצו לעשות כשתגדלו, כולם כיוונו גבוה. פתאום ילדים אומרים אני רוצה להיות מדען, אני רוצה להיות רופאה" תיארה בהתרגשות טליה קורנפלד, מנהלת מרכז המדעים "ניתן לראות שהפרויקטים האלו גרמו להם לחלום חלומות גבוהים".

בשנים האחרונות עיריית קריית מלאכי מקדמת את החינוך המדעי בעיר, בעזרת מרכז המדעים ובאמצעות אגף החינוך חורטת על דגלה מושגים כגון: קידמה, חינוך מדעי, אחריות חברתית ואחריות סביבתית. התנסות בסוגי למידה שונים דוגמת (Project-Based Learning) PBL – כלומר, למידה מבוססת פרויקטים, הינה חלק מהתהליך החיובי שעוברת עיריית קריית מלאכי בשנים האחרונות. תוצאות שיטה זו המשלבת בין עשייה לחקירה ולרכישת ידע, באו אף הן לידי ביטוי.

בין הפרויקטים שהוצגו בתערוכה ניתן היה למצוא את מחקר ''תיקון עולם'', אשר בוחן כיצד ניתן לנהל חיים מתוך ערכי כבוד וכיצד יוכלו תלמידים לקחת אחריות על עצמם, תוך מתן שימת לב לחינוך, אחריות אישית וסביבתית. "תהליך עבודת החקר היה מדהים ומרתק. למדנו דברים חדשים

על הנושא שבו עסקנו אבל בעיקר על עצמנו. נחשפנו לשיטות למידה שלא הכרנו לפני כן" סיפרה עדן גל, תלמידת כיתה ט' בגימנסיה דרכא אשר הציגה את הפרויקט יחד עם חברתה חן ראדי "התהליך שעברתי בחקר היה עוצמתי. גיליתי על עצמי כישורים חדשים שלא ידעתי שיש לי". לדבריה הצגת החקר בפני המבקרים פתחה בפניה דלתות חדשות וצורת חשיבה.

"אני גאה באגף החינוך בקריית מלאכי הפועלת להביא את הילדים לרמה לימודית גבוהה מאוד וחושפת בפניהם תכנית לימודים איכותית ויוקרתית" סיפרה אחת האימהות ביריד. אחד מהורי התלמידים שהציגו את המחקרים סיפר כי החיכוך עם האקדמיה חשף בפניהם עולם חדש ובזכות זה האמונה בעצמם והביטחון העצמי התרוממו משמעותית. "זה גורם לנו להבין שמערכת החינוך שלנו לא נופלת גם ממערכות החינוך המובילות בארץ" אמר.

מנהל אגף החינוך ד"ר אבי אדרי השתתף ביריד התרשם מאוד מהתוצאות: "למרות שאני מלווה את התוכנית, לראות את התלמידים מסבירים ומציגים ביריד היה מדהים. אנו מחנכים את התלמידים שלנו כי 'השמיים הם הגבול' זו לא סתם אמירה, אלא דרך חיים. יישר כח לטליה ולמכללה האקדמית אחוה על שיתוף הפעולה".

צילום: עיריית קריית מלאכי