"פתאום הילד שלי פורח"

במחלקת הנוער קריית מלאכי החלו בפרויקט לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בתנועות הנוער. "היו לי הרבה חששות, אבל היום אני מאושרת מכל רגע" סיפרה אודליה דבוש, אמא לילד על הרצף האוטיסטי


במפגש זום שהתקיים לפני מספר חודשים בו נפגשו תושבים עם מנהלת מחלקת הנוער אדיסה טסמה, עלה נושא שילוב נערים עם צרכים מיוחדים בתנועות הנוער. אדיסה החליטה להרים את הכפפה והנחתה את תנועות הנוער להיערך לכך. אחד הילדים הראשונים שהשתלבו בפרויקט הוא נחמן דבוש, בן 12 תלמיד בבית ספר אלי כהן המתמודד עם אוטיזם בתפקוד גבוה. "קשה לו להתחבר רגשית, כמו ילדים אחרים על הרצף קשה לו לקלוט כל מיני סיטואציות ומאוד חששתי" סיפרה השבוע.

האם הכינה את הילדים למורכבות ולרגישויות השונות של בנה "אמרתי להם שישתדלו גם לא לצעוק לידו כי הוא מאוד רגיש לזה". עומר בוודיר ש"ש בצופים התנדב להיות המדריך הצמוד לנחמן, אבל אודליה חיכתה לו מחוץ לשער הצופים במשך כל הפעילות. ככל שעברו הימים האם חשה בשינוי שעובר בנה והיא הסכימה לו ללכת ולחזור לבד מהפעילות בתנועת הנוער. "באחת הפעמים אני רואה את הבן שלי צועק יחד איתם, כולו מצב רוח. פתאום הילד שלי החל לפרוח, יש לו שגרה וחברה גם אחרי שעות הלימודים ואני מאושרת" סיפרה בהתרגשות "כל זה בזכות אדיסה, תומר ושירה גלילי שתומכות ומאפשרות את ההכלה הזאת בתנועה".

שלומי הרטמן נער בגיל 14 החל גם הוא להשתתף לאחרונה בפעילות תנועת הנוער בני עקיבא. שלומי הוא על הרצף, בתפקוד גבוה ותלמיד בישיבת אמי"ת אשדוד. "נתקלתי בהודעה בוואטספ על קבוצה שנפתחת והחלטתי לנסות" סיפרה אמו רוחי הרטמן "הוא מאוד אוהב את נושא התחבורה ומתמצא בכל הנתיבים והקווים באזור והם עשו לו סיור באוטובוס" סיפרה "הוא הגיע לערב על האש ויש לו למה לחכות בשעות אחר הצהריים או שבתות. זה מאוד ממלא אותו ועוזר גם לנו כהורים".

הורים המעוניינים לשלב את ילדיהם בתנועות הנוער מוזמנים לחייג למחלקת נוער 08-8502042.

אדיסה טסמה יאסו מנהלת מחלקת הנוער: "שילוב ילדים ובני נוער עם צרכים מיוחדים אל תוך פעילות בלתי פורמלית בדגש על התנועות נוער, נוצרה במטרה לאפשר לכל ילד וילדה הזדמנות שווה לחוות ולהיות חלק מתנועה. הימצאותו של נערה או נער עם צרכים מיוחדים  בתוך התנועה תורמת, מעצימה והופכת אותם ליותר רגישים לסביבה שלהם.  הליווי הוא פרטני ומותאם לצורכי הילדים. מעורבות הורית הינה חשובה וחלק מאוד מרכזי בהצלחת התהליך. אנו שמחים ומודים לילדים שסמכו עלינו".

חברת המועצה, מירי דדון הממונה על הצרכים מיוחדים: "מדובר בנושא הקרוב לליבי. אני לא יחידה במערכה, אלא זוכה לתמיכתם של הורים רבים שהעלו את הצורך מהשטח ונתנו מעטפת ותמיכה. שמחתי למצוא במחלקת הנוער שותפים שנכונים להתגייס למען המטרה החשובה הזו. השאיפה שלנו היא לשלב בתנועות הנוער כל ילד שרק רוצה בכך!".

צילום: עיריית קריית מלאכי